نظریه های روان درمانی تاریخچه - چارچوب نظری - کاربرد درباره وبلاگ به وبلاگ من خوش آمدید آخرین مطالب
نويسندگان چهار شنبه 29 شهريور 1391برچسب:نظریه هال ,نظریه رفتاری,تقویت ,تقویت ,مکانیزم میانجی, :: 8:2 :: نويسنده : نصرت نوجوان
نظریه هال نزدیک به 30 سال نظریه قابل قبولی بود ولی بعد از مرگ وی از اعتبار آن کم شد . نظریه هال امتداد نظریه رفتاری است .
در واقع هر نظریه به دنبال خود صدها نظریه ذاشته است . آنچه که اصولاً ما می بینیم ترکیب نظریه هاست .
در این نظریه (نظریه هال ) بر تقویت تاکید زیادی شده است . او نیز تقویت را که در نظریه پاولف بود را کامل کرد . در این نظریه بر کاهش سائق نیز تاکید دارد .
یک نظریه این گونه بیان می کند که یک تقویت کننده به کاهش سائق نیاز دارد . مثلاً گرسنگی هنگامی که به به وجود می آید ایجاد درد می کند و هنگامی که سائق (غذا) می رسد ، درد از بین می رود . در این هنگام گرسنگی اگر کاهش پیدا کند معادل تقویت کننده می باشد .
نظام رفتاری هال دو بخش دارد :
یکی از نظام ها بر این نکته تاکید دارد که : تولید زنجیره های رفتار از طریق تولید هدف
یکی از اصطلاحات مخصوص هال : پاسخ های انتظاری هدف یا مکانیزم میانجی می باشد .
«خرده پاسخ های انتظاری هدف » اصطلاح دیگر هال می باشد ، که وقتی کنار هم قرار می گیرند یک پاسخ را شکل می دهند .
ادامه مطلب ... سه شنبه 28 شهريور 1391برچسب:اسپنس ,نظام روانشناسي هال,حقيقتگراي علمي يا تجربهگراي منطقي ,رفتار يكپارچه,سازه, :: 15:24 :: نويسنده : نصرت نوجوان
ماهيت نظريه يادگيري اسپنس اسپنس در نظريه شرطي كمّي خود كوشيد در چهارچوب شرطي شدن محرك – پاسخ به هدف نهايي يادگيري و رفتاري دست يابد. وي در بررسيهاي خود به اصلاح و بهبود نظام روانشناسي هال پرداخت و يادگيري را يك فرايند ارتباطي ميان محرك – پاسخ شناخت و از مفاهيم مختلف نظريه هال فقط به شمار معدودي از آنها صحه گذاشت. گرچه اسپنس بررسيهاي خود را درباره يادگيري به طور خالص و بدون توجه به كاربردهاي آموزشي انجام ميدهد، اما در نتيجه معلوم ميشود كه براي پيشرفت مواد درسي داراي نتايج موثر و كارسازي ميباشند.
به عقيده اسپنس اشياء و اموري كه در جهان پيرامون انسان وجود دارند جز واقعيتها يا حقيقتها چيز ديگري نيستند و از راه مشاهده ميتوانند مورد بررسي قرار گيرند. به اين جهت اسپنيس را ميتوان يك حقيقتگراي علمي يا تجربهگراي منطقي دانست. علم از ديدگاه اين روانشناس تنها با معلوماتي بايد سر و كار داشته باشد كه با تأييد همگان همراه باشد و در قيد اظهار نظرهاي خصوصي قرار نگيرد.
ادامه مطلب ... سه شنبه 28 شهريور 1391برچسب:پاولف ,تداعي معاني يا همخواني انديشهها,تداعيگرايي,مجاورت,بازتاب يا پاسخ, :: 10:53 :: نويسنده : نصرت نوجوان
پاولف پژوهشگر و زيستشناس نامور روسي يكي ديگر از نخستين كساني است كه با آزمايشهاي علمي خود به موضوع تداعي معاني يا همخواني انديشهها تحقق بخشيد. در نظريههاي تداعيگرايي بيشتر اصل مجاورت مطرح است. به طوري كه در نظريه وابستهگرايي ثوراندايك مشاهده گرديد همراهي يا مجاورت محرك و پاسخ موجب يادگيري ميشود، در صورتي كه در نظريه بازتابي پاولف مجاورت يك محرك با محرك ديگر كه هر كدام داراي پاسخ خاص خود مي باشد سبب ميگردد كه پاسخ يكي از محركها بر اثر تكرار به محرك ديگري اختصاص يابد.
ادامه مطلب ... دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:ثورندايك ,هوش حيواني,تفاوتهاي فردي ,حل مسائل,آزمايش و خطا, :: 10:18 :: نويسنده : نصرت نوجوان
در سال 1898 ثورندايك نتيجه پژوهشهاي خود را درباره رفتار حيوانات در كتابي به نام هوش حيواني منتشر ساخت. وي به خاطر پژوهشهاي تازه علمي و تجربي خود در حدود نيم قرن پيشرو روانشناسي تربيتي و يادگيري به شمار ميآمد.
ادامه مطلب ... شنبه 18 شهريور 1391برچسب:كاركردگرايي,جان ديويي و جيمز اينجل,ويليام جيمز ,تجربهگرا,وجدان , :: 18:32 :: نويسنده : نصرت نوجوان
تجربه نقطه آغاز بررسي انديشه است، كاركردگرايي ديدگاهي است كه در آن فرايندهاي رواني و رفتارها به موجود زنده ياري ميدهند تا با محيط مادي و اجتماعي خود سازش پيدا كند (هايد بردر 1933). اين مكتب فكري يا چشمانداز آموزشي براي نخستين بار به وسيله جان ديويي و جيمز اينجل در دانشگاه شيكاگو اعلام وجود كرد، اما آثار و افكار ويليام جيمز بيش از همه در تكوين اين نظريه نقشآفرين است. وي در سال 1890 كتاب دوجلدي خود را به نام اصول روانشناسي منتشر ساخت و اساس كاركردگرايي را در آن مشخص نمود.
ادامه مطلب ... شنبه 18 شهريور 1391برچسب:تيچنر ,ساختگرايي,خودكاوي ,دروننگري ,كاركردگرايي, :: 18:18 :: نويسنده : نصرت نوجوان
روانشناسي تيچنر در آغاز هيچگونه نام مشخص نداشت، اما پس از مدتي به نام ساختگرايي شهرت يافت كه آميختهاي از تداعيگرايي و روش تجربي است.
در واقع ساختگرايان به بررسي ساخت فرايندهاي رواني يا ذهني ميپرداختند و معتقد بودند كه وجدان آگاه آدمي حوزه مجاز و شايستهاي براي بررسيهاي علمي به شمار ميآيد، به ويژه آنكه ذهن از تداعي انديشهها تشكيل يافته است و براي پي بردن با ماهيت پيچيده اين تداعيها بايد آنها را به اجزاء تشكيل دهندهشان تجزيه كرد كه همان خودكاوي است. به عقيده تيچيز دانشمندان و پژوهشگران كه با اتكاء به مشاهده پديدهها بررسيهاي خود را انجام ميدهند و نتايج معتبر به دست ميآورند، دروننگري نيز نوعي مشاهده علمي است. آزمودنيها زماني كه در معرض رويدادها و آزمايشهاي دروننگري قرار ميگرفتند احساس تجربي خود را بيدرنگ بيان ميكردند. چنانكه وقتي به آنان يك تخته قالي نشان ميدادند، آنها ادراك خود را از شكل، اندازه، رنگ، طراحي و بافت آن بيان ميداشتند، نه آنكه اطلاعات و ذوق و سليقه خود را درباره قالي ابزار كنند. روی ادامه مطلب کلیک کنید... ادامه مطلب ... شنبه 18 شهريور 1391برچسب:تصور ذهني و انديشهمداري,وجدان آگاه,وجدان آگاه,تداعي رواني,هربارت, :: 17:57 :: نويسنده : نصرت نوجوان
تصور ذهني و انديشهمداري
نظريه اندريافت بر تصور ذهني و انديشهمداري استوار است. مطالب هنگامي اندريافت ميشوند كه در وجدان آگاه اثر وجود پيدا كنند و در انديشههاي آگاه ديگر جذب شوند. در اين نظريه انديشههاي جديدي كه در ذهن يا وجدان تشكيل ميشوند با انديشه ما يا مطالب گذشته پيوند مييابند و نوعي همخواني يا هماهنگي و انسجام پديد ميآورند.
نظريه اندريافت، برخلاف نظريه ورزش رواني و شكوفايي طبيعي كه به ذاتي بودن علم و رشد غرايز توجه دارند، تداعي رواني را مهم ميشمارد و هرگونه معلوماتي را ناشي از محيط ميشناسد. براساس اين نظريه روان يا ذهن همچون ظرف يا محتوايي است كه از پيوند تجربههاي تازه با خاطرههاي گذشته تشكيل شده است. خاستگاه اين سازماني ذهني در محيط و خارج از وجود فرد است و پيوندهاي گذشته در سازمان دادن اين آگاهيها موثرند. از اين رو در نظريه اندريافت ساختمان روان از عناصر متداعي يا همخوان تشكيل يافته است. هربارت را بايد طراح اصلي نظريه اندريافت به شمار آورد. وي مانند پيشينيان خود، به دوگانگي تن و روان معتقد بود و چون عملاً در كار آموزش و پرورش شركت فعال داشت هدف تعليم و تربيت متعالي را رشد منش يا خصلت اخلاقي ميشناخت ولي آن را به بخشهاي عقلي و اخلاقي تقسيم نميكرد، زيرا به عقيده او خود نفس يا روان به نيروهاي مختلف قابل تقسيم نيست. روی ادامه مطلب کلیک کنید... ادامه مطلب ... شنبه 18 شهريور 1391برچسب:شكوفايي طبيعي,طبيعتگرايي رومانتيك ,ژانژاك روسو ,هنريخ پستالوتزي,فريدريخ فروبل ,, :: 17:18 :: نويسنده : نصرت نوجوان
يكي ديگر از نظريههاي مهم يادگيري را بايد شكوفايي طبيعييا طبيعتگرايي رومانتيك نام نهاد. اساس اين نظريه بر پاك سرشتي و فطرت نيكوي آدمي استوار است كه با محيط خود رابطه فعالانهاي دارد. چون عقل نميتواند همواره راهنماي او باشد احساسات و عواطف بهترين رهبر و مظهر واقعي طبيعت او ميباشند. پيشرو و الهامبخش اين نظريه ژانژاك روسو (1712 – 1778)، فيلسوف و دانشمند معروف فرانسوي است و پس از او بايد هنريخ پستالوتزي (1746 – 1825)، مربي بزرگ سويسي و فريدريخ فروبل (1782 – 1852) فيلسوف و مربي نامدار آلماني، را نام برد.
نظر روسو بر اين مبتني است كه هر چه ساخته و پرورده طبيعت است خوب و در جهت خير و صلاح است و قانون طبيعت برترين قانونهاست. اما جامعه بشري و هر چه به دست آدمي ساخته و ايجاد ميشود غرضآلود و تصنعي است. چون انسان فطرتاً خوب آفريده شده است بايد در محيطي طبيعي و دور از هر گونه تصنع و فساد پرورش يابد. به نظر او انسان موجودي خودمختار و تاثيرپذير است و محيط بد اجتماعي موجب تباهي او ميگردد. قراردادها و رسوم اجتماعي اموري غيرطبيعي هستند. به سخن ديگر، آداب و تشريفات اجتماعي انحراف از مسير طبيعت است. روسو قوانين طبيعي را قوانين الهي ميشناسد. بنا به گفته خود او: هر چه از دست آفريدگار جهان بيرون ميآيد نيكوست، اما هر چه به دست بشر بيفتد تباه ميگردد . ادامه مطلب ... شنبه 18 شهريور 1391برچسب:تجربهگرايي,جانلاك ,لوح سفيدي ,مثلي ,تداعي , :: 17:1 :: نويسنده : نصرت نوجوان
با توجه به مبحث تجربهگرايي ، جانلاك نخستين كسي است كه به مخالفت با فطري بودن عقل و يادگيري از راه پرورش نيروهاي رواني پرداخت. به نظر او كمتر افراد يا جامعهاي پيدا ميشوند كه داراي طبع و سرشتي يكسان يا فكر و عقيدهاي مشترك باشند. ذهن آدمي هنگام تولد همانند لوح سفيدي است كه هيچگونه فكر ذاتي در ان نقش نبسته است. هر فكر و عقيدهاي از راه تجربه و حواس حاصل ميشود. اين برداشت جديد به عنوان تجربهگرايي يا مسلك تجربي شناخته شد. تجربهگرايي فلسفه خردگرايي افلاطون و دكارت را هدف حملههاي مستقيم خود قرار دارد. زيرا اين دو فيلسوف عقل را مايه سرچشمه معلومات ميپنداشتند. لاك يادگيري را ادراكي ميدانست كه از راه تجربهها به دست آمده باشد. چون ذهن از عالم اشياء جداست، بنابراين اشيايي كه ادراك ميشوند فقط تصورات يا مثلي از اشياء ميباشند. انديشهها و عقيدهها از انديشههي ساده تشكيل شده و آنها نيز به نوبه خود از عناصر تازهتري به وجود آمدهاند كه به وسيله تداعي با يكديگر پيوند يافتهاند. ذهن آدمي نيز همانند ماشين از دستگاههاي وابسته به هم شكل گرفته و سازمانيافته است. روی ادامه مطلب کلیک کنید... ادامه مطلب ... دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:يادگيري ,ارسطو و افلاطون,ابينگهاوس ,ثرانديک ,رفتارگرایان , :: 1:36 :: نويسنده : نصرت نوجوان
بحث نظريات يادگيري از يک ميراث غني و متنوعي برخوردار است. قريب صد سال پيش مبحث يادگيري زير سلطه نظريات فلسفي قرار داشت. از جمله فلسفه ارسطو و افلاطون يا نخستين بررسي هاي آزمايشي كه توسط ابينگهاوس ، ثرانديک به عمل آمد ، روش هاي تحقيق در علوم طبيعي در مسائل يادگيري نيز مورد استفاده قرار گرفت و بر مبناي انبوه مدارک علمي که حاصل کار آزمايشگاههاي روان شناسي در نقاط مختلف جهان بود، نظريه هاي جامعتر و اصول دقيق تري در مباحث يادگيري ارائه گرديد.
بخش اعظم مطالعات اولیه درباره یادگیری را رفتارگرایان انجام دادهاند. فرض اساسی آنها عبارت بود از این که؛ روابط سادهای از نوع شرطی سازی، پایه اساسی هر نوع یادگیری است.
مهمترین روندی که در مطالعه علمی یادگیری به وجود آمد استفاده از حیوانات در آزمایشهای مربوط به یادگیری بود. ادوارد ال. ثرندایک(Edward. Thorndike) پیشگام این تلاش در رابطه با درک یادگیری حیوانات از راه اجرای آزمایشها بود.
ادامه مطلب ... موضوعات
پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
|
|||
|