نظریه های روان درمانی تاریخچه - چارچوب نظری - کاربرد درباره وبلاگ به وبلاگ من خوش آمدید آخرین مطالب
نويسندگان شنبه 18 شهريور 1391برچسب:كاركردگرايي,جان ديويي و جيمز اينجل,ويليام جيمز ,تجربهگرا,وجدان , :: 18:32 :: نويسنده : نصرت نوجوان
تجربه نقطه آغاز بررسي انديشه است،
ادامه مطلب ... شنبه 18 شهريور 1391برچسب:تيچنر ,ساختگرايي,خودكاوي ,دروننگري ,كاركردگرايي, :: 18:18 :: نويسنده : نصرت نوجوان
روانشناسي تيچنر در آغاز هيچگونه نام مشخص نداشت، اما پس از مدتي به نام ساختگرايي شهرت يافت كه آميختهاي از تداعيگرايي و روش تجربي است.
در واقع ساختگرايان به بررسي ساخت فرايندهاي رواني يا ذهني ميپرداختند و معتقد بودند كه وجدان آگاه آدمي حوزه مجاز و شايستهاي براي بررسيهاي علمي به شمار ميآيد، به ويژه آنكه ذهن از تداعي انديشهها تشكيل يافته است و براي پي بردن با ماهيت پيچيده اين تداعيها بايد آنها را به اجزاء تشكيل دهندهشان تجزيه كرد كه همان خودكاوي است. به عقيده تيچيز دانشمندان و پژوهشگران كه با اتكاء به مشاهده پديدهها بررسيهاي خود را انجام ميدهند و نتايج معتبر به دست ميآورند، دروننگري نيز نوعي مشاهده علمي است. آزمودنيها زماني كه در معرض رويدادها و آزمايشهاي دروننگري قرار ميگرفتند احساس تجربي خود را بيدرنگ بيان ميكردند. چنانكه وقتي به آنان يك تخته قالي نشان ميدادند، آنها ادراك خود را از شكل، اندازه، رنگ، طراحي و بافت آن بيان ميداشتند، نه آنكه اطلاعات و ذوق و سليقه خود را درباره قالي ابزار كنند. روی ادامه مطلب کلیک کنید... ادامه مطلب ... شنبه 18 شهريور 1391برچسب:تصور ذهني و انديشهمداري,وجدان آگاه,وجدان آگاه,تداعي رواني,هربارت, :: 17:57 :: نويسنده : نصرت نوجوان
تصور ذهني و انديشهمداري
![]() نظريه اندريافت، برخلاف نظريه ورزش رواني و شكوفايي طبيعي كه به ذاتي بودن علم و رشد غرايز توجه دارند، تداعي رواني را مهم ميشمارد و هرگونه معلوماتي را ناشي از محيط ميشناسد. براساس اين نظريه روان يا ذهن همچون ظرف يا محتوايي است كه از پيوند تجربههاي تازه با خاطرههاي گذشته تشكيل شده است. خاستگاه اين سازماني ذهني در محيط و خارج از وجود فرد است و پيوندهاي گذشته در سازمان دادن اين آگاهيها موثرند. از اين رو در نظريه اندريافت ساختمان روان از عناصر متداعي يا همخوان تشكيل يافته است. هربارت را بايد طراح اصلي نظريه اندريافت به شمار آورد. وي مانند پيشينيان خود، به دوگانگي تن و روان معتقد بود و چون عملاً در كار آموزش و پرورش شركت فعال داشت هدف تعليم و تربيت متعالي را رشد منش يا خصلت اخلاقي ميشناخت ولي آن را به بخشهاي عقلي و اخلاقي تقسيم نميكرد، زيرا به عقيده او خود نفس يا روان به نيروهاي مختلف قابل تقسيم نيست. روی ادامه مطلب کلیک کنید... ادامه مطلب ... شنبه 18 شهريور 1391برچسب:شكوفايي طبيعي,طبيعتگرايي رومانتيك ,ژانژاك روسو ,هنريخ پستالوتزي,فريدريخ فروبل ,, :: 17:18 :: نويسنده : نصرت نوجوان
![]() نظر روسو بر اين مبتني است كه هر چه ساخته و پرورده طبيعت است خوب و در جهت خير و صلاح است و قانون طبيعت برترين قانونهاست. اما جامعه بشري و هر چه به دست آدمي ساخته و ايجاد ميشود غرضآلود و تصنعي است. چون انسان فطرتاً خوب آفريده شده است بايد در محيطي طبيعي و دور از هر گونه تصنع و فساد پرورش يابد. به نظر او انسان موجودي خودمختار و تاثيرپذير است و محيط بد اجتماعي موجب تباهي او ميگردد. قراردادها و رسوم اجتماعي اموري غيرطبيعي هستند. به سخن ديگر، آداب و تشريفات اجتماعي انحراف از مسير طبيعت است. روسو قوانين طبيعي را قوانين الهي ميشناسد. بنا به گفته خود او: هر چه از دست آفريدگار جهان بيرون ميآيد نيكوست، اما هر چه به دست بشر بيفتد تباه ميگردد . ادامه مطلب ... شنبه 18 شهريور 1391برچسب:تجربهگرايي,جانلاك ,لوح سفيدي ,مثلي ,تداعي , :: 17:1 :: نويسنده : نصرت نوجوان
انديشهها و عقيدهها از انديشههي ساده تشكيل شده و آنها نيز به نوبه خود از عناصر تازهتري به وجود آمدهاند كه به وسيله تداعي با يكديگر پيوند يافتهاند. ذهن آدمي نيز همانند ماشين از دستگاههاي وابسته به هم شكل گرفته و سازمانيافته است. روی ادامه مطلب کلیک کنید... ادامه مطلب ... دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:يادگيري ,ارسطو و افلاطون,ابينگهاوس ,ثرانديک ,رفتارگرایان , :: 1:36 :: نويسنده : نصرت نوجوان
بحث نظريات يادگيري از يک ميراث غني و متنوعي برخوردار است. قريب صد سال پيش مبحث يادگيري زير سلطه نظريات فلسفي قرار داشت. از جمله فلسفه ارسطو و افلاطون يا نخستين بررسي هاي آزمايشي كه توسط ابينگهاوس ، ثرانديک به عمل آمد ، روش هاي تحقيق در علوم طبيعي در مسائل يادگيري نيز مورد استفاده قرار گرفت و بر مبناي انبوه مدارک علمي که حاصل کار آزمايشگاههاي روان شناسي در نقاط مختلف جهان بود، نظريه هاي جامعتر و اصول دقيق تري در مباحث يادگيري ارائه گرديد.
بخش اعظم مطالعات اولیه درباره یادگیری را رفتارگرایان انجام دادهاند. فرض اساسی آنها عبارت بود از این که؛ روابط سادهای از نوع شرطی سازی، پایه اساسی هر نوع یادگیری است.
مهمترین روندی که در مطالعه علمی یادگیری به وجود آمد استفاده از حیوانات در آزمایشهای مربوط به یادگیری بود. ادوارد ال. ثرندایک(Edward. Thorndike) پیشگام این تلاش در رابطه با درک یادگیری حیوانات از راه اجرای آزمایشها بود.
ادامه مطلب ... دو شنبه 23 مرداد 1391برچسب:واتسون,کنشگرا,مکتب شیکاگو,عملگرائى,دکارت,رفتارگرائى , :: 1:31 :: نويسنده : نصرت نوجوان
واتسون از جنبه مثبت، اعتقاد راسخ داشت که رفتار، مطلبى جالب و حائز اهمیت است. واتسون یک کنشگرا بود، ولى نتوانست این عقیدهٔ مکتب شیکاگو را تحمل کند که حتى روانشناسان حیوانى باید رفتارهاى دقیقاً مشاهده شده را به واژهها و معانى مبهم هوشیارى برگردانند. بهنظر او راه بسیار مفید و مستقیم و مثبتتر این بود که رفتار را بهخاطر خود آن مطالعه و توصیف کرده و فایدهٔ آن را براى موجود زنده روشن نمائیم. البته این نظریهٔ جدیدى نبود، ولى او با حذف کامل هوشیارى در روانشناسى حیوانی، از لوید مورگان نیز که علیه دیدگاه انتروپومورفیسم رومینز (Romanes) در تفسیر رفتار حیوانات برخاسته بود، پا فراتر نهاد. واتسون یک عملگرائى شدیداً افراطى و محدود با حذف کامل مفهوم هوشیارى را پیشنهاد مىکرد. او در واقع با دیدگاه دکارت در رابطه با حیوانات، و لامترى در رابطه با تعمیم نظریهٔ دکارت در مورد انسان، موافق بود، غیر از اینکه او وجود هوشیارى را انکار نکرد. البته مشکل است که جنبهٔ مثبت این قضیه را بدون درنظر گرفتن جنبه منفى آن، عنوان کنیم، ولى آنچه که مسلم است، این است که رفتارگرائى براى واتسون خیلى بیشتر از یک اعتراض، معنا داشت. وى اعتقاد قوى به امکان مطالعهٔ رفتار در حیوانات و انسان داشت، بهویژه که روش او امتیازات روش کنشگرائى را دارا بود، بدون دردسرهاى ناشى از مفهوم هوشیاری.
ادامه مطلب ... یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:مراحل تغییر,موانع تغییر,آمادگی برای تغییر,انتظار بازگشت,جیمز پروچاسکا ,کارلو دیکلمنته ,قصد کردن ,کار ,خودکاوی ,دروننگری ,در حال انکار,تردید ,آمادگی ,, :: 1:49 :: نويسنده : نصرت نوجوان
هر کس که تا کنون با خود عهد کرده باشد که عادتهایش را تغییر دهد و این عهد خود را شکسته باشد میداند که تغییر عادت چقدر دشوار است. به وجود آوردن یک تغییر پایدار در رفتار به هیچ وجه کار سادهای نیست و معمولاً مستلزم صرف وقت و تلاش قابل ملاحظهای است. چه بخواهید وزنتان را کم کنید یا سیگار کشیدن را ترک کنید و یا هر هدف دیگری داشته باشید، این را بدانید که یک راه حل یگانه وجود ندارد که برای همه کارساز باشد. شما ممکن است مجبور باشید چند روش مختلف را، غالباً به شیوه آزمون و خطا، امتحان کنید تا بالاخره به هدفتان دست یابید. در خلال این دوره است که اکثر مردم ناامید میشوند و هدفهای تغییر رفتار خود را رها میکنند. کلید موفقیت در حفظ هدفها، آزمودن روشهای تازه و یافتن راههایی برای باانگیزه ماندن است. روانشناسان روشهای مختلفی را برای کمک موثر به مردم در تغییر رفتارشان به وجود آوردهاند بسیاری ازاین روشها توسط پزشکان، مشاوران و درمانگران به کار گرفته میشود. پژوهشگران همچنین نظریههایی برای توضیح چگونگی بروز تغییر ارائه کردهاند. یکی از این نظریهها که به مدل «مراحل تغییر» معروف است، برای کمک به مردم در درک فرایند تغییر، مورد استفاده قرار گرفته است. این مدل نشان می دهد که تغییر به هیچ وجه آسان نیست و غالباً نیازمند پیشرفت تدریجی و برداشتن گامهای کوچک به سمت یک هدف بزرگتر است. درک عناصر تغییر، مراحل تغییر و کارهایی که در هر مرحله باید صورت گیرد، میتواند به شما در دستیابی به هدفهایتان کمک کند. ادامه مطلب ... پنج شنبه 10 فروردين 1391برچسب:Self-Monitoring,Schedule of Weekly Activities,Role Playing,Behavior Modification ,, :: 17:1 :: نويسنده : نصرت نوجوان
Behavior therapy is focused on helping an individual understand how changing their behavior can lead to changes in how they are feeling. The goal of behavior therapy is usually focused on increasing the person’s engagement in positive or socially reinforcing activities. Behavior therapy is a structured approach that carefully measures what the person is doing and then seeks to increase chances for positive experience. Common techniques include: Self-Monitoring — This is the first stage of treatment. The person is asked to keep a detailed log of all of their activities during the day. By examining the list at the next session, the therapist can see exactly what the person is doing. Example — Bill, who is being seen for depression, returns with his self-monitoring list for the past week. His therapist notices that it consists of Bill going to work in the morning, returning home at 5:30 p.m. and watching television uninterrupted until 11 p.m. and then going to bed ادامه مطلب ... چهار شنبه 16 آذر 1390برچسب:, :: 1:28 :: نويسنده : نصرت نوجوان
اصطلاح رفتاردرماني شناختي نخستين بار در ادبيات علمي ميانهي دهه 1970 بهكار رفت و نتايج نخستين آزمايشهاي كنترل شدة درماني در انتهاي اين دهه به چاپ رسيد. در زمان نسبتاً كوتاهي پس از آن، رفتار درماني شناختي به يك رواندرماني پيشرو در اكثر كشورهاي غربي تبديل شد. مباني تجربيِ رويكردهاي شناختي – رفتاري به مسايل رواني به ابتداي قرن حاضر بر ميگردد. در شروع اين قرن پاولف به بررسي و پژوهش دربارة پديدهاي كه آن را شرطيسازي كلاسيك ناميد پرداخت. شرطيسازي كنشگر از مشاهدات ترندايك، تولمن و گاتري شناخته شد؛ و اسكينر تقويت كنندهها را تعريف كرد. اصول رفتاري تدريجاً در زمينههاي باليني كاربرد پيدا كرد كه براي مثال ميتوان به كارهاي واتسون و رينر در زمينهي اضطراب و ماورر دربارة شبادراري اشاره كرد. سهم اصلي در رشد اوليه رفتار درماني را ولپي، كه تحقيقات آزمايشگاهي او بر القاي آزمايشي رفتار رواننژند در حيوانات پايهاي براي ابداع فنون كاهش ترس شد و آيزنك كه ساختار نظري محكم و بنيادي منطقي براي اين درمان جديد فراهم آورد بر عهده داشتند. اواخر سالهاي 1960 و اوايل سالهاي 1970، هم شاهد ظهور كامل رفتار درماني با فنوني جديد و متعدد و هم شاهد شروع نارضايتيها از تصورات صرفاً رفتاريي بود كه در رشد اوليهي رفتاردرماني جنبهي مسلطي داشتند. ادامه مطلب ... دو شنبه 16 آبان 1390برچسب:, :: 23:48 :: نويسنده : نصرت نوجوان
برای تعریفی روشن از حساسیتزدایی، ابتدا باید شرطیسازی پاسخگر یا تقابلی را توضیح دهیم. شرطیسازی تقابلی، فرایندی است که در آن یک پاسخ شرطی با پاسخ دیگری که با آن ناهمساز یا مغایر است جانشین میشود و این سبب میشود که پاسخ شرطی در حضور محرک شرطی داده نشود. برای روشن شدن مطلب، فرض کنید کودکی را که از سگ میترسد تشویق کنیم تا با کودک دیگری که با سگش مشغول بازی کردن است بازی کند. وقتی که کودک مورد نظر ما با کودک دوم و سگش بازی میکند، پارهای از هیجانهای مثبت بازی با کودک دوم و سگش به سگ شرطی میشوند. این پاسخهای شرطیشده مثبت با پاسخهای هیجانیشده منفی که قبلا به وسیله حضور سگ فراخوانده میشدند، رقابت خواهند کرد و آنها را از میان خواهند برد. بنابراین، هدف روشهای مبتنی بر شرطیسازی تقابلی این است که از راه شرطی کردن رفتاری که مغایر با رفتار نامطلوب است، رفتار نامطلوب کاهش یابد یا بازداری شود. ادامه مطلب ... دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 15:45 :: نويسنده : نصرت نوجوان
از نظر رفتاردرمانگرها، رفتار ناسازگارانه راه رو روشی است برای کنار آمدن با فشار روانی که شخص آن را یاد گرفته است و به کمک فنون برخاسته از کارهای آزمایشگاهی در باره یادگیری میتوان پاسخهای مناسبتری را جایگزین آنها کرد. در حالی که روان کاوی در پی شناخت چگونگی تاثیر تعارضهای سابق فرد بر رفتار کنونی وی است، رفتار درمانی به صورتی مستقیم تر بر همین رفتار تمرکز دارد. ادامه مطلب ... دو شنبه 25 مهر 1390برچسب:, :: 16:23 :: نويسنده : نصرت نوجوان
این نظریه که، شخصیت و رفتار انسان نتیجه مجموعهای از صفات مختلف است، از قدیم بوده است، لیکن در زمان معاصر دو گروه بر آن اهمیت قایل شده و آن را توسعه دادهاند: یک گروه آنهایی هستند که با روش و بینش کلینیکی به نظریهپردازی درباره صفت پرداختهاند و گروه دیگر آنهایی که روشهای آزمایشی و به خصوص آماری، مانند روش تحلیل عوامل(فاکتور آنالیز) را اساس دستیابی به تئوری صفات دانستهاند. نظریه گوردون آلپورت، که یکی از روانشناسان قدیمی، پرتجربه و معروف است، به گروه اول تعلق دارد. ادامه مطلب ... موضوعات
پيوندها
|
|||
![]() |